Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

pozor na

kravské mléko a výrobky s něj (je spouštěčem většiny potravin. alergií )- výrazně zahleňuje, doporučuji nahradit obilnými mléky (ovesné, rýžové, kukuřičné, pohankové, sojové) či syrovátkou

měkké sýry - lze nahradit ovčími, kozími, tofu - fermentovaná soja

 bílý cukr (a sladkosti včetně úmělých sladidel) - nahradit lze hnědým nerafinov. cukrem, fruktózou, melasou, javorovým sirupem, rýžový sirup, sladěnka, rostlinka "sladká tráva" a pod.

sůl - užívat uvážlivěji, používat mořskou a doplnit bylinkami - majoránka, bazalka, oregano, pískavice, příp. jiná  kombin. koření bez glutamátů

oleje - doporučuji omezit - zařadit kvalitní lisované, vhodné pro vyšší teploty- carotino/palmový,rýžový, olivový, pí řepkový (příp . ostropestřecový, lněný, ...)

  bílou mouku a výrobky s ní - těstoviny, loupanou bílou rýži - nyhradit celozrnnými (zařazovat výrobky a produkty jako je  pohanka, jáhly, amarant, vločky, kroupy, kuskus apod.

nekombinovat v jednom chodu ovoce a zeleninu, ovoce a masné výrobky, uhlovodany - těstoviny, knedlíky apod. a maso, luštěniny nejlépe samostatně

pít převážně před jídlem, nebo alespoň 45 min. po jídle  (nebo jen malé množ.v jeho průběhu) - zapíjením jídla dochází k ředění žaludečních kyselin a trávení se stává méně efektivní

jíst v intervalech alespoň 2-3 hodin (mlsky, žvýkačky a jiná potrava mezi hlavními jídly neprospívá zažívání - oslabujeme agni oheň trávícího systému (do nádoby s natrávenými živinami vkládáte další- kde je proces teprve na začátku)

důkladné proslinění konzumované stravy - jedno sousto alespoň 30 x přežvýkat (literat. uvádí až 60x )

 Velmi důležité vždy zohlednit typologii- druh osobní konstituce v souladu s potřebami Vašeho těla (určení typu konstituce- vodítko viz. kniha Sedm tibeťanek)

Velmi důležité je doplňovat přísun minerálů a vitamínů pro tělo v podobě jak pestré stravy s převahou šetrně tepelně upravené zeleniny ( pařené v páře, blanžírované) nebo kvašené s obsahem enzymů - tzv. pikles a vařených celozrnných obilnin - natural rýže, oves, pohanka, jáhly, ječmen - i v podobě krup, žito, pšenice špalda nebo dvouzrnka, kamut, kuskus)

obilniny by ve stravě měly převažovat a tvořit asi 70-8O% naší stravy

Z luštěnin doporučuji červenou bulharskou čočku- nenadýmá, fazole adzuki, boby, mungo -prodává se naklíčené v supermarketech)